16 de març 2016

Torna l'hivern a la vall d'Ossau, tres dies entre els refugis de Larry i d'Ayous

12-14 de març de 2016
Tornar a la vall d'Ossau sempre és gratificant i més si la neu arriba amb força fins al fons de la vall...i ens acomiada al marxar. Travessem el Portalet divendres a la nit amb borrufa a la banda sud, màquines traient neu, un cotxe abocat al voral de la carretera...Passem el port a les fosques entre parets de neu, torna l'hivern a Ossau!

Dissabte, 12 de març de 2016
Gabas (1.067 m.) - Llac de Bious-Artigues (1.307 m.) - coll d'Ayous (2.188 m.) -refugi de Larry (1.724 m.)

+1.200 m. S2-S3, 7h

La nit de divendres la passem a cal Vignau, a Gabas. El dia es lleva una mica gris. Deixem el cotxe a la corba on comença la carretera ben colgada de neu que en 4 km. puja a l'embassament de Bious-Artigues, el bosc està impressionant!
A partir del llac de Romaussot deixem la traça que ens ha permès arribar fàcilment fins aquí i ara toca obrir nous horitzons. Fem traça cap a la sortida d'aigües del llac de Roumassot, un pas una mica complex avui, circula part del rierol a cel obert, que permet accedir a la resta de llacs. Passats els llacs el terreny es redreça una mica just abans del coll d'Ayous. Al coll trobem noves traces que venen del costat d'Urdos. Davant nostre tenim la vall de Baigt de St. Cours, una vall preciosa que desemboca davant de fort de Portalet després de passar les gorges d'Enfer,... nous objectius de futur.
Traiem pells i baixem cap al SW a buscar una pas estret que permet accedir a una vall lateral que davalla fins a la cabana de Larry, un lloc idíl·lic de bosc i pendents suaus. La boira ens acompanya a la baixada, bona neu pols a l'inici, una mica crostada més avall.
Passem la tarda recollint llenya. El refugi té lloc per a 7 persones, disposa de matalassos, gas, estris de cuina, una font amb aigua i una mica de llenya. Al vespre tenim la companyia d'un altre hoste del país.

Diumenge, 13 de març de 2016
Refugi de Larry (1.724 m.) - coll de l'Hourquette de Larry (2.055 m.) - coll d'Ayous (2.188 m.) - pic de Larry (2.337 m.) - pic d'Ayous (2.288 m) - coll d'Ayous (2.188 m.) - refugi d'Ayous (1.982 m.)

+ 1.100 m. S2, 6h30

El dia es lleva emboirat, sortim passades les 10 quan les boires van amunt. Pugem ràpidament el coll de l'Hourquette de Larry. A l'altre costat de la vall veiem una pala dreta que baixa del coll d'Aas de Bielle. Baixem cap al fons de la vall de Baigt de St. Cours, neu pols!!!
Tornem a posar pells i remuntem amunt cap al coll d'Ayous, on aprofitem per fer un dipòsit de material, per poder pujar més lleugers cap al Pic de Larry, amb un petit flanqueix ventat que dóna pas a una coma, retornem al coll, i ara toca anar cap al Pic d'Ayous, tot fent un petit avantcim abans. La vista des del cim és espectacular, i mica en mica es va tapant, fem via cap al refugi d'Ayous. Bona neu pols a dalt, una mica crostada més avall.

Al refugi no hi ha ningú, té una sala amb una taula, penjadors, i a sota hi ha el dormitori amb capacitat per a 14 places, amb matalassos, mantes i llum. Mentre preparem el sopar comença a nevar, i ja no pararà fins l'endemà.
És diumenge, sembla que no ha d'arribar ningú més, però just abans de fer-se fosc arriba una parella amb raquetes, que han sortit de Gabas a mitja tarda...ara ja hi som tots.
Dilluns, 14 de març de 2016
Refugi d'Ayous (1.982 m.) - Llac de Bious-Artigues (1.307 m.) - Gabas (1.067 m.)

-900 S2, 5h

L'endemà ens llevem amb més de 40 cm. de neu nova, i veient que no té ganes de parar, desistim de pujar cap al coll del Portalet, i baixem cap a Gabas, desfent el camí de pujada de dissabte. Hi ha  poca visibilitat, se sent algun boom, anem amb precaució fins que arribem al bosc on gaudim d'una baixada "madeinricard".
Un allau recent travessa la carretera de tornada, glups!

Carles, Carme, Fina, Pep i Roser

Xavier M ha dit...

Mmmm ... una piulada d'aquelles que fan somniar. Agafo el plànol i ressegueixo les vostres línies . Felicitats !

Ostres!!! Quanta neu!!!!enhorabona per la travessa...quines ganes de tornar-hi!Carmeeeee.....quant de temps!!!!

M'agrada mol la primera foto, enhorabona per la travessa.

Bravo !!! M'apunto el bosquet per anr-hi, jeje

Carme S ha dit...

Bertaaaaaa, sí que fa molt de temps.... pot ser l'última va ser la bici-esquiada.
Amb aquesta travessa he fet una carregada de piles impressionant. Per a mi només era la tercera sortida de la temporada!!, imagineu-vos.
Salutacions a tots i aviam si tornem a coincidir aviat,

Cesc ha dit...

Que guapo el paquetarro de neu!
No conec gaire aquesta zona i m'heu fet venir ganes d'anar-hi, més encara amb l'encant dels refugis lliures i la solitud que sembla regnar-hi.

roser ha dit...

Cesc... t'agradarà, segur!!

Fa anys que vaig està a la cabana de la larry i fent els cims del voltant , la recordo amb especial carinyo, una sortida de desembre