12 d’abr. 2014

Pic de l'Homme 2464m 12/04/2014

Vall d'Orgeix, Arièja

A l'abril del 2012 vàrem enfilar la Vall d'Orgeix per pujar al Pic de Canals, ens va tocar recórrer la vall amb esquís des de cota molt baixa (1000m)... hi havia molta mes neu que aquest any! En realitat vam deixar la feina a mitges, ja que volíem (volia) anar al final de la vall, al petit circ que envolta el llac d'Aygue Longue.

Ahir divendres vam poder pujar amb cotxe fins la cabana d'Agnelle Morto (1374m, a 6km d'Orgeix, en perfecte estat: llar de foc i tarima de fusta per dormir dues persones ben avingudes) i això ens ha permès avui arribar al Pic de l'Homme amb la neu primavera al punt. Aquest recorregut transcorre per zones molt allavoses, especialment entre les cotes 1600 i 1900, sota la Costa Rébenc i la Serra de Canras, així que cal trobar el dia i el bon horari per ficar-se a la gola del llop.
Arribant a llac d'Aygue Longue; Coll de la Parade i Pic de Girouneille
Itinerari: seguir la pista (GR, 7km des d'Orgeix, avui 6 en cotxe). Majorment està asfaltada. Es passa per un seguit de cabanes, dos d'elles en bon estat (Cabane du Ressec de Bas, a 1250m; Cabane d'Agnelle Morto, a uns 1374m on hem dormit). A 1400m (km 7) hi ha un "parking" i el final de la pista oberta a turismes. Cal seguir en direcció S per prats i després per un sender per un bosc de faig (riba esquerra, oest, marques grogues; o bé seguir els prats més oberts de l'altra riba). S'arriba a l'Orri de la Coume (aquí també arriben grans allaus que baixen de Coste Rébenc...). La vall es tanca força i en direcció S cal buscar un pas estret i dret d'uns 150m i una valleta amagada que ens porta cap al llac d'Aygue Longue. Al SE, ben visible i ample, però dret, hi ha el Coll de la Parade (2241m).

Darrers metres del coll de la Parade, sobre llac d'Aygue Longue
Seguim 200m d'aresta fins el cim, fàcil, tret del darrer tram amb grans cornises.

El descens el fem directe per la pala O, de 400m i pendent sostingut.

Resum: +/-1100m; F, ***, S3 (i passos S4); 5-6h (més si es surt de més a baix). Condicions: només regel a partir de 1700. neu esquiable als 1500m. Sol fins les 12, quan han entrat núvols d'evolució i boires).

Des del cim hi ha un possible descens per la cara N, amb 100m força drets. També hem resolt l'enigma del Perdrix, i crec que hi ha pas per pujar-lo pel sud, per després baixar per les canals amples de la seva cara N, tot plegat requereix neus molt estables... així que tornem a deixar la feina a mitges. Ganes de tornar-hi!

Berta i Jaume

Entrada molt concisa, sí senyor
;-)

Anna, arreglat ;)

Agus ha dit...

Esta clar. Aquesta no l'afegeixo als cims per fer. Nomes per pro.

AH!!!
entre les meva entrada extensa i la teva tan breu, em donava que pensar...
A banda d'això, bona sortida i com sempre descobrint llogarrets
felicitats a tots dos
;)

La constància i la perserverància sempre dóna els seus fruits!

Així que el Perdrix pel Sud bé, entenc que vols dir directament pel llac, seguint la mateixa ruta que heu fet però fent l'altra vessant, vaig bé?

Samuel

Samuel, vas bé. Des del llac es pot pujar al Perdrix (ara no tinc les fotos a mà, però ja en penjaré alguna que es vegi bé). L'accés era dret però amb neu fins l'aresta. Per l'orientació sud s'hi hauria de pujar d'hora (grans allaus han baixat i es veia alguna fisura, tot evitable). Del coll de la Parade cap a Merens, i del cim cap al Naguille, tampoc ens ho acabem... Per cert, valls molt solitàries: dos pescadors, un cabirol i vam aixecar dos perdius blanques... Vaja, aventura i descoberta!

Samuel ha dit...

L'ariege té vida pròpia...només cal paciència per descobrir-la. Vejam si aquesta temporada encara hi puc tornar a treure el nas...Salut

Com deia aquell, on poseu l'ull poseu els esquís... Felicitats !!

Jaume, resoltes les ? de La teva foto. Pujada al Perdrix per la cara NO, esquís esquena 150mts, baixada al llac ok per la sudest. Baixada del pic de l,Homme per la N directes al tanto de no caure a la part de dalt. Ens va quedar pendent remuntar Costa Rebenc i fer baixada directa a la cabana. La propera. Veig q tambe tens gust per les valletes de l,Ariege. Amb Josep Panosa i amics del Pas, TomasB

Tomas, ja m'ho va comentar en Josep, enhorabona! Pel descens per la N de l'Homme em feu molta enveja... Pel Perdrix, potser queda tornar-hi per baixar per on vau pujar. Hi ha més racons i pics per aquelles valls... i seguirem anant. Una abraçada.