20 de nov. 2011

Tuc d'Arenho (2.523m) - Tuc Nere (2.507m) - Tuc des Crabes (2.478m)

Val d'Aran, 20 de novembre de 2011
5h, +/-975m, S3, ***

El pla per aquest matí era creuar el túnel i anar a provar sort per la Ribagorça. Però de nou ens hem llevat amb el temps molt tapat cap al sud i cel força més serè al nord de l'Aran. A més, vistes les bones condicions de neu amb gebre a la superfície que vam trobar ahir, preferim assegurar l'esquiada i retornem a la zona amb millors condicions de l'Aran aquest inici de temporada.

Així que ràpid canvi de plans i ja som a dins el cotxe en direcció a Bagergue, des d'on prenem la pista que ens porta al Còth de Varradòs (2.050 m). Avui, per fi, només caminem 5 minuts amb els esquís a les mans, i trobem ràpidament la neu més o menys contínua per a començar a lliscar. Ens endinsem per la vall de l'Arriu dera Pincèla tot seguint el camí d'estiu. A mitja pujada, creuem el barranc principal i tot seguit trobem l'Estanh des Trueites. Continuem fins el Còth de Salient (2.336m), i anem a buscar el coll evident entre el Tuc d'Arenho i el Tuc dera Pincèla. Assolim l'Arenho (2.523m) pel seu vessant nord-est, una pala suau i ampla que no sempre es troba tant blanca com avui. Vent fresc al cim, i núvols amenaçadors cap a l'est i al sud.

Fem el descens pel seu vessant nord. Primer el pendent és molt suau però poc a poc es va fent més dret. Baixem fins a trobar el barranc que davalla del Còth de Salient cap al sud (2.250m). Posem pells de nou i remuntem les pales solanes fins guanyar el coll entre el Tuc Nere i el Tuc des Crabes. Aquí la neu és més escassa però suficient. Pugem primer al Tuc Nere fent els darrers metres a peu. Retornem al coll i fem els darrers metres amb els esquís als peus per un suau llom fins al Tuc des Crabes. Fora pells i comencem el descens pel mateix llom cap al nord fins a trobar una canal amb una sortida força dreta que ens porta directament a la base del circ (2.170m). Tornem a posar pells i fem una darrera pujada fins a un collet (2.330m) al nord de la Montanheta. Des d'aquí, arribem esquiant per pales herboses pràcticament fins el cotxe.

Estanh es Trueites ja glaçat. Reflex d'hivern. Pujant la darrera pala de l'Arenho.

Descens de l'Arenho, amb vistes cap al sud de l'Aran. El Tuc d'Arenho des del Tuc Nere.

Pujant cap al Tuc Nere i des Crabes, amb el Tuc dera Pincèla al fons. El gebre de 1cm! Remuntant el darrer coll, a darrera la vall de l'Arriu Pincèla, el Tuc des Crabes i la canal de baixada.

Bones traces.
Edu, Carles i Montse

que bonic....demà ens veurem per Barcelona :)