6 de febr. 2011

Punta Alta (3015m)

Val d'Aran - Alta Ribagorça
5 i 6 de febrer
Dissabte. Ascenció a la Punta Alta des de Pònt deth Ressèc, Valarties (Aran). Nit al Ref. Ventosa i Calvell
+2000 m/-1200 m, 9h15m, S3, ***, grampons i piolet imprescindibles

Aquesta setmana ha tingut lloc al Refugi Ventosa i Calvell el primer Curs Integral d'Avaluació del Perill d'Allaus organitzat per l'ACNA. És un curs avançat en nivologia i seguretat en terreny d'allaus de 5 dies de durada en el qual instructors i participants han conviscut en un refugi d'alta muntanya alternant xerrades teòriques i sortides de camp. Coincidint amb aquest curs, ens hem proposat realitzar una ascensió per la zona del Ventosa i Calvell i hem tingut la oportunitat de presenciar de primera mà el curs.
Dissabte matinem força i comencem l'aproximació amb pells des de Pònt de Ressèc (1387 m) amb la llum del frontal. A la cruïlla de la pista amb el camí que puja a la Restanca, apaguem frontals i amb els esquís a la motxilla caminem fins el refugi. La neu a cotes baixes segueix sent ben escassa. Al Ref. de la Restanca (2010 m), calcem esquís de nou i enfilem cap al coll de Oelhacrestada (2474 m). Al coll, descobrim que la vessant ribagorçana presenta millor innivació. Descens força entretingut per la neu (dura, ventada, crosta, etc.) i els estanys a creuar fins el Ventosa i Calvell.

Al refugi saludem els guardes (Miquel i Belén), buidem una mica la motxilla i esmorzem per segon cop. Seguim la ruta amb l'objectiu de la Punta Alta, i baixem uns 50 m fins el Bassot de Colieto (2154 m). Aprofitem una traça oberta per dos esquiadors el mateix matí, i guanyem alçada ràpidament en direcció l'estany de la Roca, que sempre deixem a la nostra esquerra a una certa distància. A cota 2500 m aprox. virem al sud per vorejar per sota el Cap Brau i endinsar-nos a la coma obaga del coll Arenós.
Deixem a la dreta el coll i ens dirigim a la base de la canal mig oculta de la via normal de la Punta Alta. La canal està força dura i a trams glaçada. Deixem els esquís, posem grampons i amb el piolet a la mà remuntem els 150 m llargs de canal fins guanyar l'aresta i grimpem fins el cim per roca i neu. El dia és radiant i podem gaudir de grans vistes del Pirineu, Pre-Pirineu, Montserrat, Prades i fins el Mont Caro.

Fem el retorn pel mateix itinerari, amb molta atenció a l'aresta i la canal. Calcem esquís i fem el descens per neu molt ventada i cambiant fins a Colieto. Pells de nou i finalment arribem al refugi a les 16h. Tarda de descans gaudint de l'entorn privilegiat del refugi i oients de darrera fila de la sessió teòrica de la tarda. El sopar és esplèndid, l'ambient càlid i acollidor.
Diumenge. Visita al Curs integral d'avaluació del perill d'allaus de l'ACNA. Retorn a Pònt deth Ressèc

Sortim del refugi un pèl més d'hora que el grup del curs per ser còmplices en la preparació d'un simulacre d'allau i pràctica de rescat. Tot just comencem a foquejar quan l'esquí del Carles ha dit prou, i la puntera de la fixació ha sortit dels 5 forats de la fusta. De fet, podem dir que tot l'equip del Carles ha col·lapsat aquest cap de setmana. Ahir ja es van trencar dues tanques de la bota diferents de les que es van trencar el cap de setmana passat... No us pregunteu quantes tanques li queden??? Davant d'aquest panorama, renunciem a qualsevol esquiada i reduïm l'activitat del dia a presenciar la pràctica de rescat i tornar amb el grup a Pònt de Ressèc.
Val la pena aturar-se a comentar la pràctica. Dos grups successius han hagut de fer front a una situació d'allau amb múltiples víctimes (4 arves enterrades i 2 sense arva). L'exercici ha resultat d'allò més interessant i enriquidor. Aspectes com l'organització, comunicació i lideratge del grup de rescat, la cerca amb l'arva, el sondatge i el paleig estratègics, l'atenció de la víctima... No és fins el moment de posar-se seriosament en situació que no ens adonem de les moltes coses que no fem bé o que ignorem. Tots en podem treure més profit del que creiem.
Bones traces!!

Carles i Montse

Jordi G ha dit...

Carles, amb tanta piulada a cegesqui, fons el material! Montse, últimament tothom amb qui surto, s'avé a fer pràctiques d'arva, però no tinc tants arves per amagar! Quan sortim espero que ens montis una pràctica de profesional. Com sempre, les fotos molt guapes!

Jordi, "esquirol!!!" (amb carinyo..., hi havia vaga de comentaris a les piulades, i mira que n'hi ha que fan goig!)
Trobem a faltar alguna piulada vertical o extrem com les de l'any passat! Haviam si coincidim aviat...

Montse ha dit...

Ei Jordi! I tant, quan vulguis, enguany ja hem preparat unes quantes pràctiques de rescat amb els cursos... cal mantenir-se ben entrenats amb el nostre material de seguretat!

Però jo també m'apunto a intentar alguna baixada vertical, a veure si trobem el dia per a coincidir i la neu en bones condicions... :-)