19 de març 2007

Piulada Malh de Bolard 2752m i Maubèrme 2880m en travessa; 17 i 18/03/2007

Participants: Jaume J. i Berta A.

Cap de setmana.......buffffff!

Travessa impressionantment bonica.......i esgotadora......

Dissabte, un xic carregats, ens dirigim cap al Malh de Bolard. No hi pugem per la Ribèra d'Òrla sinó per la de Lastoar, que ens porta al Sarrat Blanc i d'allí cal anar a buscar la pala del Malh. Grans vistes al Mont Valier i Maubèrme. Descens genial per un terreny uniforme, sense rocs ni entrebancs. Tornem al Sarrat Blanc, on hem deixat la tenda i els sacs, i ens dirigim a la Colhada Nera. Molt estètic el Tuc de Montoliu, amb els últims raigs de sol. Encara gaudim d'una baixada divertida, que ens porta als peus del Lac de Montoliu. Plantem tenda, mentre es fa la nit.....nit màgica!!! Cal fondre neu per sopar......jajaja.....ja us podeu imaginar qui ho fa! Jo amb prou feines entro en calor, -6ºC i tot just estem al vespre!

Diumenge ens llevem sense presses, però amb ganes de moure el cos i que surti el sol. Ens dirigim en direcció N per buscar un bon pas per arribar a la valleta que dóna accés als contraforts del Maubèrme. Neu força dura, on no es pot fer un pas en fals. Voregem el Maubèrme per anar a buscar una canal al vessant occidental. A peu fem cap amunt, per un pendent cada vegada més dret. Al final de tot, algun ressalt mixt força espectacular però "amb bones mans".....Durant tot el dia havia estat ennuvolat però s'ha obert quasi quan érem al cim, gran recompensa! Ja de baixada, quan ens posàvem esquís a mitja canal, veiem uns 6 humans que sembla que també pujaran a aquest cim.......a part d'ells, només hem vist isards i bitxos estranys.....Desmuntem la tenda, fem un mos i cap al Còth de Montoliu, per on farem un descens moooolt xulo pel Barranc de la Cabaneta (Arriu de Vernatar, compte amb possibles allaus d'alçada). Un cop a l'Arriu deth Horcalh......a caminar!!!!! I això sí que s'ha fet dur.......semblàvem dos rucs de càrrega.....i el tram de Cabau al cotxe ha estat mortal (el dissabte l'havíem pogut fer esquiant.....).

Detall de l'itinerari:

Dissabte 17 de març, cap al Lac de Montoliu i Mahl de Bolard 2752m
+1500 / -1000; PD, S2, *** (18km de recorregut, 3 canvis de pells); unes 9h (amb menys pes, potser 7h); orientació S-SE fins el Mahl, després O; 35' de traginar.
Pla de Beret 1832m - Cal Cabau 1709m - Arriu deth Horcalh (a peu)- Arriu deth Lastoar - Sarrat Blanc (punt 2490m) - Mines deth Horcalh 2350m - Malh de Bolard 2752m - Sarrat Blanc (punt 2490m) - Estanh Nere deth Horcahl 2450m - Colhada Nera 2576m - Lac de Montoliu 2380m (nit en tenda).

Diumenge 18 de març, Maubèrme 2880m i tornada a Beret pel Barranc de la Cabaneta (Arriu de Vernatar)
+800 / -1300; PD+ (el ressalt superior de la canal fa + de 35º i estava mixt per accedir a l'aresta), S3 (S4 a la canal), ***; 2 a 3h fins el cim, unes 4h de tornada; totes les orientacions; 1h40' de traginar.
Lac de Montoliu 2380m - flanqueig a 2500m sota Pòrt dUrets - Punt 2540m de l'esperó S del Maubèrme - flanqueig ascendent cap al N - canal - Aresta N - Maubèrme 2880m - Lac de Montoliu 2380m (passant pel coll del Tuc de Crabes) - Còth de Montoliu 2500m - Arriu de Vernatar fins 1780m en esquís - Arriu deth Horcalh (a peu) - Cal Cabau 1709m - Pla de Beret 1832m.

Neu i meteo: Divendres es va enfarinar tot per sobre els 1800m, i al Mahl vam gaudir de descens en neu pols. A la resta neu dura pel matí i primavera molt bona per baixar (fins a 1780m en cara S). De dissabte a diumenge, la neu del Pla de Beret es va fondre a la solana. El temps molt bo, excepte uns núvols al N de la Vall la tarda de dissabte, i unes hores del matí de diumenge... alguna cosa s'està gestant... ve la gran nevada?