2 de maig 2006

Piada - La Tsantelèina en travessa, 30 i 1/05/2006

Jaume J. i Berta A.

1er dia:
Val d'Isère (Le Fornet) 1930 m (bivac)-Pont St. Charles 2056 m-Gorges du Malpasset-Refuge Prariond 2374 m-Glacier de Bassagne-Pointe de la Galise 3343 m-Glacier de Fond-Rifugio Benevolo 2285 m.

+1400 m/-1100 m; PD, ***, S3 (trams gelats a les gorges, accés exposat a la gelera de Bassagne); 5-6 h ascens, 1 h descens.

2on dia: Rifugio Benevolo 2285 m-Glacier de Tsantelèina-Glacier de Sauches-Col de Tsantelèina 3154 m-Aresta NE-Tsantelèina 3601 m-descens cara N-Glacier de Rhêmes Golette-Llac de la Sassière 2461 m-Embassament de Sassière 2301 m-La Reculaz 1800 m (a 7 Km de Le Fornet).

+1350 m/- 1800 m; AD+, ***, S4 molt sostingut (S5 des del cim , ressalts de 50º a l'accés al coll de la Tsantelèina); 6 h ascens, 2 h descens.

Meteo i mantell nival: Sol amb alguns núvols alts. Neu a partir dels 1800 m! Per sota dels 2500 m està dura pel matí i primavera al migdia; per sobre, neu transformada amb algun tram de neu pols a les cares N.

"Cap de setmana" molt ben aprofitat, entre La Vanoise i La Val di Rhêmes, fent travessa. Aquesta zona presenta múltiples possibilitats, amb els refugis de Prariond i de Benevolo com a base d'ascensions.

Diumenge al matí sortim de Le Fornet, on hem fet un bivac a peu de cotxe. Per arribar al refugi de Prariond ens endinsem per les Gorges de Malpasset, tota una experiència! El passem de llarg i ens enfilem cap a la Glacera de Bassagne. Amb esquís als peus assolim la Pointe de la Galise, des d'on tenim una gran panoràmica dels alps en majúscules: Mont Blanc, Gran Combin, Cerví, Mont Rosa i el Gran Paradiso a tocar! Descens per la Glacera de Fond (ara ja ens trobem a la banda italiana.......on ens espera una lassagna terriblement deliciosa!).

Dilluns és un gran dia d' "alpinisme"....Creuem les glaceres de Tsantelèina i de Sauches, tapadetes de neu, i posem grampons per assolir el Coll de Tsantelèina. Cal dir que tot i que només és una paret de neu d'uns 60º (i d'uns 50 m), on no passa res si caus, jo em passo una bona estona clavant cada peu i el piolet, amb molt poca desimboltura! Ja no traiem grampons, perquè ens esperen encara més de 400 m d'aresta, majoritàriament de neu, amb un pendent menys pronunciat però que no permet desconcentrar-te. Deixem els esquís sota d'un ressalt de roca a 100 m del cim, on considerem que podrem començar el descens trepidant! Aquesta ascensió és molt espectacular i el fet de no trobar-nos ningú més, encara la fa més especial per a nosaltres. La neu està relativament transformada, però es deixa fer molt bé. A la part baixa de la pala, la neu s'endureix lleugerament alhora que el pendent es fa més acusat. Fabulós, el descens per la glacera de Rhêmes-Golette, fins que arribem a la zona de llacs, on cal remar una mica. Una opció per arribar a Le Fornet és remuntar el Coll de la Bailletta. Nosaltres decidim tirar avall, amb esquís als peus fins al Llac de Chevril (Notre Dame des Neiges), on de cop ens trobem a la carretera. Auto-stop i amb un moment ja som al cotxe.

En el llibre de l'Oriol Guasch dels alps amb esquís, hi ha una proposta de travessa per aquesta zona, i diferents cims alternatius. Altres colls que fan possible fer travessa una mica més alpina són:
- Col de Fons, amb el Roc de Bassagne
- Col de Rhêmes, amb Pointe de Calabre
- Col de la Bailletta
- i el descens del glaciar de Couart dessus, a la cara SO de la Tsantelèina.

Bé, hi ha múltiples possibilitats i encara moltíssima neu per gaudir......encara queden unes bones esquiades!!!