17 de maig 2004

Piada Eriste Central 3053m i Posets 3375m - 15 i 16/05/2004

Enviat per Sergi B.
Cap de setmana espectacular !, dur, exigent i molt alpí, festival primaveral d'esquí de muntanya.
Divendres sortim a mitja tarda amb més de 3.000 m de desnivell per objectiu, arribem a Ainsa i després de fer un plat combinat dormim en un porxo al final de la pista de Viadós.
Dissabte 15/5/04. ERISTE CENTRAL (3.053 m)
Participants: Carles Ll., Roger, Eloi (UEC Mataró), Marc, Sergi B
Desnivell: +-1.363 m
Horari: Ascens 7,5 h / Descens 2,5 h
Meteo: Sol, sol, sol (per fi, un dia radiant...)
Risc d'allaus: 3/4
Sortim amb les primeres llums del Refu de Viadós amb els esquís a la 'xepa' direcció el Barranc de la Ribereta, carretegem esquís tres quarts d'hora fins que comencem a foquejar, ganivetes als peus, per la valleta que queda a la dreta de l'agulla que es veu des del refu. Pujada forta entre arbres fins que es suavitza i guanyem el coll que dona accés al llac de Leners. Panorama fantàstic dels Eristes i el llac de Millares a baix a l'esquerra. Ja sense ganivetes flanquegem per sota l'agulla de Leners i anem a buscar les amples pales que pugen fins la bretxa que separa l'Eriste Nord del Central. Plantem esquís, ens posem l'arnés, calcem grampons i amunt amb el piolet per una canal tapada per la quantitat de neu fins que guanyem l'aresta. En aquest punt unes quantes desercions. L'Eloi i jo, continuem l'entretinguda aresta fins el cim tot assegurant-nos amb el cordino, poc a poc i sense pressa. Estem ben bé una horeta i mitja bona entre anar i tornar. Descens espectacular per les pales fins el flanqueig, la neu es manté primavera però compacta, disfrutem com 'enanitos'. A partir dels 2.200 m aprox. cap avall: natació. Paratges espectaculars, solitaris, no hem trobat ni traça ni ningúque ens seguís.
El dissbte al vespre ens instal·lem al Refu i ampliem el grup.
Diumenge 16/5/04. POSETS (3.053 m)
Participants: Carles Ll., Roger, Eloi (UEC Mataró), Marc, Sergi B, Pili V., Àlex, Pascual (UEC Gràcia), Carme (CEC) i amiga
Desnivell: +-1.650 m
Horari: Ascens 6 h / Descens 2,5 h
Meteo: Sol, sol, sol (un altre dia radiant...)
Risc d'allaus: 3/4
La Pili és baixa a primera hora, es troba malament. I el Marc decideix que se'n va per la vall del cinqueta, l'esforç del dia anterior ha sigut massa. A les 7 h del matí (els Refus privats no donen esmorzar més d'hora) enfilem amunt carregant esquís també ben bé uns tres quarts d'hora. Finalment, passada la cabana del Clot, posem esquís i ganivetes i amunt entre el bosc. Ens entretenim fent voltes maria entre els arbres fins arribar al flanqueig que dona accés a les pales que porten directes a l'aresta del Posets. Les pales glaçades i pendents ens fan clavar cantos i ganivetes de valent, alguns prefereixen posar grampons. Anem pujant laboriosament fins que ens comença a tocar el sol, en deu minuts ens trobem en una olla sota l'aresta que sembla un forn: ha arribat la primavera de cop. Pallissa de pujada que no s'acaba mai. Fent les últimes esbufegades guanyem l'aresta i plantem esquís sota unes cornisses d'escàndol. Posem grampons i piolet, i per latraça ja feta fem l'avantcim, des d'on un tram aèri i afilat posa a prova l'equilibri i la sang freda. El Roger i l'Eloi prefereixen mirar-se el cim des de lluny. Fem cim i arrodonim un cap de setmana de nivell. Una vegada als esquís de tornada, fem un dels millors descensos del Pirineu amb neu primavera compacta per pales pendents que es van succeint en un deliri de girs frenètics i crits de ohh, si, ohhh, si, fins que arribem al flanqueig direcció el bosc. Dins el bosc baixada de supervivència fins que s'acaba la neu.
Un cap de setmana excepcional per tancar la temporada...o no. Encara queda molta neu !!